Facebook

En Facebook side - to have or not to have... 

Jeg får jævnligt henvendelser fra virksomheder, der ønsker at få lavet en facebook side. Det får mig altid til at rejse nogle meget konkrete spørgsmål.

Hvorfor, Hvordan, Hvem og Hvornår?

Mine første naturlige spørgsmål er altid:

Hvorfor har i brug for en Facebook side?
Hvad vil i opnå med siden?
På hvilken måde skal facebook siden understøtte jeres forretning og hvilken del af jeres forretning?

Det hjælper jeg gerne med at klarlægge, finpudse og komme med oplæg til.
Typisk på et møde eller workshop med brainstorm
 
Næste række af spørgsmål fra min side er:

Hvordan?
Hvordan skal facebook aktiviteterne understøtte jeres forretning?

Hvem?
Hvem skal så sørge for lancering og opstart, hvem skal sørge for løbende opdatering, hvem skal varetage den daglige drift?

Hvornår?
Hvornår skal der opdateres, med hvilken frekvens, på hvilke tidspunkter, på hvilke dage?

Ofte tales der om 80/20 reglen - den er på sin vis også i spil når vi taler facebook sider og opdatering samt vedligeholdelse.
Min umiddelbare opfattelse af arbejdsindsatsen ved at have en facebook side er at oprette og opsætte en facebook side udgør omkring 10%, mens den daglige drift, sørge for planmæssig opdatering og vedligehold udgør 90%. Derfor er det væsenligt at du og din virksomhed overvejer om det at have en facebook side er en aktivitet i vil starte op og vedligeholde, om i har ressourcerne til den løbende drift efter opstart. 

Forbered, fortæl og følg op.

Facebook aktiviteter
Et typisk forløb for opstart af facebook aktivitet:

Foranalyse
Koncept
Implementering
Godkendelse
Launch
Markedsføring
Drift 
Evaluering

Facebook opdateringer
Overordnet plan for opdateringer
Planlægningsmatrix
Hvem opdaterer?
Hvornår opdateres der?
Hvem overvåger aktiviteten på siden?
Hvem svarer på henvendelser / posts på facebook siden?

Facebook Pages
Hvordan laver jeg Cover Photo, hvilke budskaber må jeg lave i mit cover photo?
Hvordan laver jeg et godt profil billede til min facebook side?

Lidt bonus information:
Facebook nåede de første 100 millioner brugere på 9 måneder. April 2012 er antallet af brugere 900 millioner.

Så lang tid tog det for andre medier at nå 100 millioner brugere.

Radio 38 år
TV 13 år
Internettet 4 år

Næste skridt
Læs gerne mere her på siderne om Facebook og sociale medier - jeg sætter gerne tid af til en kop kaffe for at tale med dig om mulighederne på sociale medier i forhold til din virksomhed.